Üdvözöl a(z) Mezőcsáti Református Egyházközség

''Ha pedig a világosságban járunk, közösségünk van egymással és Jézus Krisztussal.'' (I. János 1:7)

Rovatok
HÍREK

Keresés

Hírek véletlenszerûen

Hírek
[ Hírek ]

·Kulcsszó a kapcsolat: Konferencia a roma gyerekek oktatásáról
·Hírek a mezőcsáti gyülekezet életéről
·Hírek a Mezőcsáti Egyházközség életéről
·"A Reménység és az Örök Élet Vasárnapja"
·\"PALÁNTA\" gyülekezeti családi nap
·Ezt láttuk Bőcsön és Ónodon 2010. június 7-én és 9-én
·Kálvin-szobor avatás, 2010. május 22.
·Konfirmáció ünnepe Mezőcsáton - 2010. május 9.
·Kálvin szobor tájékoztató

Ajánló

Info
PageRank ikon ingyen

2008. X. évf. 28.: Erdélyben kirándultunk
Dátum: 2009. január 06. kedd, 13:53 Közzétette: kaf

FÉNYSUGÁR
Kétévente azzal a szándékkal kel útra gyülekezetünk küldöttsége, hogy látogatást tegyünk határon túli testvéreinknél, a Marosvásárhely-Cserealjai gyülekezet tagjainál, s elbeszélgessünk vendéglátóinkkal, közöttük igét hirdessünk, énekkarunkkal az istentiszteleteken szolgáljunk.

E szép hagyományt folytattuk, amikor 2008. július 17-én hajnalban közel 50 fővel útnak indultunk. Ez évi látogatásunkat különlegessé tette, hogy utunkat négy naposra terveztük, s így az út során Erdély szépségeiből többet láthattunk.
Csütörtökön délelőtt érkeztünk meg Szatmárnémetibe, ahol megcsodáltuk a város gyönyörűen parkosított főterét, a Lechner ödön tervezte egykori szecessziós városházát, majd meglátogattuk a református „láncos templomot”, mely nevét onnan kapta, hogy vaslánc veszi körül azt a teret, melyen áll. Kívülről a templom nem is sejteti azt a szépséget, melyet magában foglal. Hatalmas a belső tér, és az ablakok gyönyörű barokk vakolatdíszekkel vannak ellátva. Szép a bútorzat, a szószék, és az orgona is. A helyi lelkipásztor megismertette velünk a város és a templom történetét, majd a templom előtti Kölcsey szobránál elénekeltük a Himnuszt.
Szatmárnémetiből a Szilágyságon keresztül indultunk Kolozsvár felé. Zilahon álltunk meg, hogy megnézzük a középkori templom helyén álló, mai formájában ugyan nem nagy múltra visszatekintő, mégis építészeti megoldásában különleges zilahi református templomot. A jelenlegi templom a 1900-as évek elején épült, és tervezője a végül nyertes pályázatának a „Trinitás” címet adta. A templom ugyanis három egyforma nagyságú templomhajóból áll, melyek egy központi térbe nyílnak. Itt Püsök Sándor Csaba, a gyülekezet lelkipásztora tartott számunkra beszámolót a város történetéről. Megtudtuk, hogy az egykor magyar várost az erőltetett iparosítással együtt erőteljesen elrománosította az állam, ám most visszakapják az egykori református kollégiumot, mely előtt hatalmas Ady szobor áll, hiszen költőnk itt végezte egykor gimnáziumi tanulmányait. Fadrusz János Wesselényi Miklósról és jobbágyáról alkotott szobránál készült fénykép csoportunkról. Wesselényi a reformkorban sokat tett az erdélyi jobbágyság felszabadításáért, s a református kollégium is az ő nevét viseli.

Zilahi csoportkép

Zilahról Kolozsvárra indultunk, ahol szállásunkon, a Bethlen Kata Diakóniai Otthonban vacsoráztunk meg, majd egy kisebb csoportunk esti városnézésre indult. Pénteken az Erdélyi Református Egyházkerület Püspöki Hivatalából indulva Kolozsvár nevezetességeit látogattuk végig. Utunk Mátyás király szülőháza, a Szent Mihály-templom és a Mátyás-szobor megtekintése után a Farkas utcában folytatódott. Itt megtekintettük a Református Kollégium régi épületét, melynek falai között Gyulai Pál, Áprily Lajos, Kós Károly, Reményik Sándor és Wass Albert is tanult, majd utunk a gyönyörű Farkas utcai református templomban ért véget, ahol az erdélyi református nemesi családok címerei díszítik a gótikus falakat.
Buszunkkal Tordára indultunk tovább, ahol a különleges sóbányát néztük meg. Különleges, hiszen kizárólag kézi bányászat folyt itt. A vastag só rétegből három nagy üreget bányásztak ki az évszázadok során, ezek közül kettő harang alakú. Ezek egyikének érdekessége, hogy amikor felső részén csoportunk elkiáltotta: „CSÁT”, akkor az üreg alakja és több mint 30 m-es mélysége miatt e szót tizenhétszer hallottuk visszhangozni. A bátrabbak a legnagyobb, szabályos négyzet alaprajzú üreg felső részén körbefutó, korláttal ellátott fapallón körbesétáltak a szédítő mélység felett, és akiben még volt kitartás az üreg aljára is lesétálhatott a 15 emelet mélységbe vezető falépcsőn.
Tordától már meg sem álltunk Vásárhelyig. Nagy volt az öröm az újbóli találkozás felett. Vendéglátóink az elszállásolást követően a város leghangulatosabb magyar éttermébe, a Laci Csárdába vittek bennünket vacsorára, ahol cigánymuzsika és nótaszó mellett mulathattunk.

Wass Albert síremléke

Szombaton vendéglátók és vendégek közös kiránduláson vettünk részt. A Maros menti kastélyokat tekintettük meg. Első állomásunk a középkori eredetű Kemény-kastély volt Marosvécsen. Itt a kastélyt egykor gazdag botanikus kert vette körül. Itt gyülekeztek össze Kemény János szervezése alatt a század első felében az erdélyi írók, s alkották meg az Erdélyi Helikon alkotóközösségét. A kertben áll Kós Károly Helikon-asztala, és itt van eltemetve akarata szerint gróf Wass Albert író, egykori református főgondnok hamvainak egyharmada, hiszen végakaratának megfelelően hamvai másik részét az Istenszéke nevű hegyről szórták szét, s visszaadták neki ily módon szeretett erdélyi hegyeit, harmadik része pedig az Egyesült Államokban, Astor Parkban talált végső nyugalomra. A kastély mellett szépen restaurált barokk református templom található, alatta a főút túlsó oldalán Kemény János emlékszobát rendezett be a falu közössége a néhai báró leszármazottainak, akik a romániai kárpótlás során éppen ebben az időben kapják vissza a kastélyt. A Kemény teremben az éppen hazalátogató báró úrral is volt szerencsénk találkozni.
Innen Görgényszentimrére vezetett utunk, ahol az I. Rákóczi György vadászkastélyának alapjaira az 1700-as években épült barokk stílusú Bornemissza kastélyt, és a hozzá tartozó botanikus kertet tekintettük meg. Ebédet követően Gernyeszegen álltunk meg, ahol a Telekiek kastélyában gyönyörködtünk, mely megjelenésében emlékeztet a gödöllői Grassalkovich kastélyhoz. Érdekessége, hogy 52 szobája és 365 ablaka a naptári év heteit és napjait szimbolizálja, és itt született Bethlen István egykori miniszterelnök. A kastélyt vizesárok veszi körül, parkjában groteszk figurák láthatók. Még egy tájházat néztünk meg, majd kellemesen elfáradva visszaértünk vendéglátóinkhoz.

A gernyeszegi Teleki-kastély

Vasárnap az istentiszteleti szolgálatok napja volt. Az első istentiszteleten Gazda István esperes, a másodikon Alexa Gábor lelkipásztor hirdette az igét. A mezőcsáti református énekkar Kovács Anikó kántorunk vezetésével mindkét igei szolgálat után megajándékozta énekével a vásárhelyieket. Az istentiszteleteket követően megebédeltünk, és elbúcsúztunk testvéreinktől szívünkben a viszontlátás reményével.
Istennek adunk hálát, hogy utunk során oly sok alkalommal megtapasztalhattuk, amiről a zsoltáros is énekel: „Ó, mily szép és mily gyönyörűséges, ha a testvérek egyetértésben élnek…” (Zsolt 133,1). Neki adunk hálát azért is, hogy megőrzött minket a hosszú út során, s épségben, élményekkel meggazdagodva és lélekben, hitben, magyarságtudatunkban megerősödve visszatérhettünk szeretteinkhez, gyülekezetünk közösségéhez.

Alexa Gábor
lelkipásztor

Kapcsolódó linkek
· Több hír: FÉNYSUGÁR
· Több hír: kaf

Legolvasottabb hír ebben a rovatban:
FÉNYSUGÁR:

Nyomtatható változat Nyomtatható változat

Kapcsolódó rovatok

FÉNYSUGÁR

Ehhez a hírhez nem lehet hozzászólni.